تاريخچه ي آموزش موسيقي به كودك در دنيا

پنجشنبه 11 خرداد 1396
11:18
نرگس رحیمی

به طور كلي چندين روش به عنوان روش هاي آموزش موسيقي به كودك در دنيا وجود دارد كه در حقيقيت، تدوين اين روش ها از ابتداي قرن بيستم بنا به ضرورت و نياز به روش هاي موثر و مفيد آموزشي و وجود آشفتگي و سر در گمي فراوان در امر آموزش موسيقي كودك به وجود آمده است.

اولين كسي كه به تدوين روش ها ي صحيح و كامل موسيقي پرداخته يك پزشك ايتاليايي به نام (كلوديو مونته سوري) مي باشد كه حرفه ي اصلي اش موسيقي نبود و اطلاعات زيادي در اين مورد نداشته است.او در سال 1907 خانه كودكان را براي كودكان 3تا 7 سال تاسيس نمود و سعي كرد مسائل آموزشي تربيتي كودكان معلول را مطرح كند و از همين طريق به موسيقي دست يافت.

بنابراين، آراي نظرات مونته سوري هرگز موسيقايي نبودند بلكه تعليم و تربيتي بودند، او معتقد بود كه كودك بايد در فرآيند آموزشي، خود عامل فعالي باشد يا بايد به او به عنوان يك عامل فعال در فرايند آموزشي خود نگاه كرد. كودك كسي نيست كه فقط در معرض اتفاقات قرار گيرد.بلكه كسي ست كه بايد به وسيله ي اراده اش، اتفاقات را به وجود آورد. به همين دليل، ما بايد هميشه ساختمان تجربه ي مداومي را پي ريزي كنيم چرا كه كودك در هر لحظه ممكن است حركت متفاوتي را انجام دهد، پس روش آموزش، به خود كودك بستگي دارد.

اولين نتيجه اي كه مي توان از اين روش گرفت، اين است كه فراگيري كودك، بسيار آزاد است و آن را در هيچ سيستمي نمي توان محدود كرد و به عقيده او اشيا بهترين مربيان هستند. او محيطي را به وجود آورد كه در آن اشيا همگي واقعي هستند، يعني هيچ اسباب مصنوعي وجود ندارد.

مونته سوري معتقد است كودك را نبايد رها كرد.بلكه مربي بايد گام به گام با او حركت كند.البته نه اين كه مانند او رفتار كند اما حتي الامكان سعي نمايد بياموزد كه چگونه با كودك رفتار كند. مونته سوري پس از همكاري با دوست موسيقي دان اش( ماچروني)،اساس دوره هاي آموزشي خود را بر مبناي درك مفاهيم موسيقي گذاشت.ابتدا صداها را دسته بندي نمود و با شيوه هاي مختلف، كودكان را آزمود و تمريناتي را در جهت دقيق شنيدن صداها به عنوان برترين نمود آموزش موسيقي، پايه ريزي كرد و معتقد بود كه بسياري از فعاليت هاي صدايي و غير صدايي، بايد به آواز خواندن منجر شود.يعني بچه ها صداهايي را كه مي شنوند، بايد بخوانند.

نكته ي مهم ديگري كه در روش مونته سوري داراري اهميت مي باشد،حركات ريتميك است كه موجب پرورش و رشد جسماني كودك مي شود و براي اين منظور نيز (ماچروني) با تغير سرعت در قطعاتي كه توسط پيانو مي نواخت، به كودكان مي آموخت كه چگونه به صداهاي مختلفي كه با سرعت هاي متفاوت اجرا مي شوند، عكس العمل نشان دهد.

با وجود نكات مثبتي كه در روش مونته سوري وجود داشته، اما بسياري از نقطه نظرات او به زودي به فراموشي سپرده شد چرا كه او به كار گروهي اعتقادي نداشت و تجربيات اش بسيار فردي بود اما يك نقطه نظر اساسي مونته سوري هيچ گاه از ياد نرفت و آن هم اين بود كه : بچه ها بايد بياموزند كه چگونه بياموزند ؟

توليد و تاليف توسط آموزشگاه موسيقي هنر ايران زمين


[ بازدید : 81 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به آموزشگاه موسیقی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]